I “gamle dage” var det nemt at holde styr på, om man gamede eller gamblede. På den ene side var simple computerspil som Pacman, Snake og Tetris – på den anden side var enarmede tyveknægte, tips og poker. Det var rimeligt nemt at skille fra hinanden.
I dag er det en anden sag. I takt med, at computerspilsindustrien udvikler nye, vilde computerspil, bliver gråzonen mellem gaming og gambling større og større. I mange af de populære computerspil findes der nogle digitale items, som er virkelig mange penge værd – det kan for eksempel være et sjældent skin i CS:GO eller en eftertragtet spiller i FIFA Ultimate.
Når man kan bruge “computerspilspenge” til at købe cases eller packs, hvor man ikke ved, hvilket item man får, er det faktisk gambling på lige fod med enarmede tyveknægte på det lokale casino. Det gælder FUT packs i FIFA Ultimate – og cases i CS:GO. Ja, det gælder faktisk alle de gange, hvor du betaler for noget i et computerspil, og ikke på forhånd ved, hvad du får, men måske kan vinde noget, som er meget værdifuldt.
I denne video fortæller psykologerne Johan Eklund og Thomas Marcussen om, hvordan gambling har sneget sig ind i mange populære computerspil.
De fleste, der gamer, har prøvet at åbne lootboxes – og mange har endda prøvet at anvende skins, som indsatser i mere traditionelle gamblingspil. Ligesom med al anden gambling, er det langt fra alle brugere, der får problemer med lootboxes og skinbetting. Men undersøgelser viser, at børn og unge, der åbner mange lootboxes og skinbetter, faktisk har større risiko for at udvikle ludomani.
Har du problemer med pengespil – kontakt Forskningsklinikken for Ludomani på telefon 78 46 16 98
Har du spørgsmål eller kommentarer til filmen eller hjemmesiden – kontakt info@spilforlivet.dk